Sprawozdanie z realizacji projektu I Ty możesz zostać inżynierem
Realizacja projektu – wrzesień 2008 - czerwiec 2010
Technikum w Zespole Szkół Zawodowych w Gostyniu w okresie od września 2008 – czerwca 2010 realizowało projekt: „I Ty możesz zostać inżynierem”, opracowany przez Starostwo Powiatowe w Gostyniu współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny. Projekt realizowany był w ramach Narodowej Strategii Spójności KAPITAŁ LUDZKI, PRIORYTET IX: ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH, DZIAŁANIE: 9.2 PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO.
Projekt w naszej szkole przewidywał realizację zajęć pozalekcyjnych dydaktyczno – wyrównawczych dla młodzieży klas I i II oraz dodatkowych zajęć pozalekcyjnych dla maturzystów rozwijających zarówno kompetencje kluczowe jak i zawodowe. Zajęcia edukacyjne zostały uatrakcyjnione wyjazdami o charakterze edukacyjnym.
W roku szkolnym 2008/2009 i 2009/2010 uczniowie technikum przygotowujący się do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe mogli korzystać z uczestnictwa w zajęciach dodatkowych w celu:
- rozwijania umiejętności z projektowania w zawodzie technik mechanik,
- podwyższania kompetencji zawodowych w zawodzie technik ekonomista,
- podwyższania kompetencji zawodowych w zawodzie technik elektryk,
- podwyższania kompetencji zawodowych w zawodzie technik logistyk,
- podwyższania kompetencji zawodowych w zawodzie technik informatyk.
Równolegle uczniowie klas kończących technikum uczestniczyli w zajęciach pozalekcyjnych
w zakresie:
- rozwój kompetencji matematyczno – przyrodniczych,
- porozumiewanie się w języku ojczystym,
- porozumiewanie się w językach obcych,
a ponadto:
- świadomość i ekspresja kulturalna,
- inicjatywność i przedsiębiorczość,
- kompetencje społeczne i obywatelskie,
- technologia informacyjna i komunikacyjna.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze odbywały się dla uczniów klas I i II. Celem spotkań było kształcenie umiejętności w zakresie:
- porozumiewanie się w języku ojczystym,
- porozumiewanie się w językach obcych,
- rozwój kompetencji matematyczno-przyrodniczych.
W terminie od września 2008 r. do czerwca 2010 r. łącznie przeprowadzonych zostało 4040 godzin dydaktycznych zajęć pozalekcyjnych dla uczniów Technikum w Zespole Szkół Zawodowych w Gostyniu. Uczniowie pracowali w kilkudziesięciu grupach. Zajęcia prowadziło sześćdziesięciu nauczycieli Zespołu Szkól Zawodowych.
Ponadto uczniowie uczestniczyli w ciekawych wyjazdach edukacyjnych. Raz w miesiącu grupa ok. 40 uczniów wyjeżdżała do teatru w Poznaniu i w Kaliszu, na wybrane sztuki. Młodzież była również na Targach Polagra 2009 i 2010, Międzynarodowych Targach Energetyki EXPOPOWER 2010, na targach ITM Polska 2010 Innowacje – Technologie – Maszyny – Salon Transporta w Poznaniu, gdzie grupy uczniów zwiedzały ekspozycje targowe i miały okazję poznawać nowoczesną technologię w zakresie produkcji maszyn i transportu. Obyła się też całodniowa wycieczka językowa do Wrocławia oraz wyjazd na zajęcia do zakładów elektrycznych we Wrocławiu. Dwukrotnie, w ramach rozwijania kompetencji obywatelskich, uczniowie wyjeżdżali do Warszawy gdzie zwiedzali gmach Sejmu, odwiedzili Powązki, Muzeum Powstania Warszawskiego, podziwiali zabytki Stolicy. Również dwukrotnie grupa uczniów brała udział w Dniu edukacyjnym na targach AUTOMATIKON 2009 i 2010, gdzie uczniowie zapoznawali się z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi w dziedzinach: automatyki, pomiarów przemysłowych i robotyki. Z bogactwem kulturowym Wielkopolski uczniowie zapoznawali się podczas trzydniowych wyjazdów do Biskupina.
Ogółem przez okres realizacji projektu, czyli lata szkolne 2008/2009 i 2009/2010 odbyły się 34 wycieczki, w których brało udział 1104 uczestników.
Każdy z uczestników projektu został zaopatrzony w zestaw przyborów na zajęcia edukacyjne: długopis, segregator z kartkami, kalkulator prosty. Wszelkie środki dydaktyczne w postaci testów, sprawdzianów, gotowych tekstów są przygotowywane przez nauczycieli na materiałach zakupionych w ramach środków na realizację projektu (zakupione zostały tonery do kserokopiarek, tusze do drukarek oraz papier).
Szkoła, dzięki udziałowi w projekcie, pozyskała dwie tablice interaktywne z zestawem multimedialnym oraz osiem białych tablic wraz ze sporym zapasem pisaków.
Udział uczniów Technikum w Zespole Szkół Zawodowych w Gostyniu w realizacji tak dużego projektu, dzięki któremu szkoła pozyskała również wiele nowoczesnych pomocy dydaktycznych, dał wiele możliwości pogłębiania wiedzy i umiejętności, a zarazem rozwijania zainteresowań, również podczas atrakcyjnych wyjazdów dydaktycznych.
Sprawozdanie z projektu zrealizowanego w roku szkolnym 2008/2009
Już wiosną 2008r. współpracowaliśmy z organem prowadzącym szkołę przy konstruowaniu wniosku o dofinansowanie projektu. Nauczyciele opracowali propozycje działań skierowanych do uczniów. Projekt w naszej szkole przewiduje realizację zajęć pozalekcyjnych dydaktyczno – wyrównawczych dla młodzieży klas I i II oraz dodatkowych zajęć pozalekcyjnych dla maturzystów rozwijających zarówno kompetencje kluczowe jak i zawodowe. Zajęcia edukacyjne dodatkowo zostały uatrakcyjnione wyjazdami o charakterze edukacyjnym.
Projekt został opracowany i przyjęty przez komisję konkursową na okres dwóch lat, a więc był realizowany w roku szkolnym 2008/09 i będzie w kolejnym 2009/10.
Uczniowie technikum przygotowujący się do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe mogą korzystać z uczestnictwa w zajęciach dodatkowych w celu:
- rozwijania umiejętności z projektowania w zawodzie technik mechanik,
- podwyższania kompetencji zawodowych w zawodzie technik ekonomista,
- podwyższania kompetencji zawodowych w zawodzie technik elektryk,
- podwyższania kompetencji zawodowych w zawodzie technik logistyk,
- podwyższania kompetencji zawodowych w zawodzie technik informatyk.
Równolegle uczniowie klas kończących technikum uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych
w zakresie:
- rozwój kompetencji matematyczno – przyrodniczych,
- porozumiewanie się w języku ojczystym,
- porozumiewanie się w językach obcych,
a ponadto:
- świadomość i ekspresja kulturalna,
- inicjatywność i przedsiębiorczość,
- technologia informacyjna i komunikacyjna.
Uczniowie klas maturalnych w roku szkolnym 2008/09 pracowali na zajęciach w trzydziestu piętnastoosobowych grupach.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze odbywały się w dwunastu dwunastoosobowych grupach, złożonych z uczniów klas I i II. Celem spotkań było kształcenie umiejętności w zakresie:
- porozumiewanie w języku ojczystym
- porozumiewanie się w językach obcych
- rozwój kompetencji matematyczno-przyrodniczych.
W terminie od września 2008 r. do maja 2009 r. łącznie przeprowadzonych zostało 2020 godzin dydaktycznych zajęć pozalekcyjnych dla uczniów Technikum w Zespole Szkół Zawodowych w Gostyniu. Taka sama ilość zajęć zaplanowana została na okres od września 2009r. do maja 2010r.
Ponadto uczniowie uczestniczą i będą uczestniczyli w ciekawych wyjazdach edukacyjnych. Raz w miesiącu grupa ok. 40 uczniów wyjeżdżała do teatru w Poznaniu, na wybrane sztuki. Młodzież była również na Targach Polagra 2008, gdzie grupa uczniów zwiedzała ekspozycje targowe i miała okazję poznawać nowoczesną technologię w zakresie produkcji maszyn. Obyła się też całodniowa wycieczka do Wrocławia oraz wyjazd na zajęcia do zakładów elektrycznych. Wiosną tego roku odbyły się wycieczki do Warszawy
na Międzynarodowe Targi Automatyki i Pomiarów – AUTOMATICON 2009, do Poznania na Targi Techniki Motoryzacyjnej i trzydniowa podróż krajoznawcza po Wielkopolsce ze stanicą w Biskupinie. Również podczas wyjazdu edukacyjnego do Warszawy uczestnicy projektu odwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego, Grób Nieznanego Żołnierza, Siedzibę Parlamentu oraz Cmentarz na Powązkach.
W roku szkolnym 2008/09 odbyło się 15 wyjazdów edukacyjnych całkowicie nieodpłatnych dla uczniów, w których uczestniczyło 517 uczniów. W związku z realizacją projektu szkoła pozyskała białe tablice oraz dwie tablice interaktywne wraz z oprogramowaniem i współpracującym z nimi zestawami multimedialnymi. Każdy z uczestników projektu został zaopatrzony w zestaw przyborów na zajęcia edukacyjne
Udział uczniów Technikum w Zespole Szkół Zawodowych w Gostyniu w realizacji tak dużego projektu, dzięki któremu szkoła pozyska również wiele nowoczesnych pomocy dydaktycznych, daje wiele możliwości pogłębiania wiedzy i umiejętności, a zarazem rozwijania zainteresowań, również podczas atrakcyjnych wyjazdów dydaktycznych.
Szkolny koordynator projektu
Lucyna Tęga