Temat zajęć: Święta Góra w poezji i pieśni.
Cele lekcji:
- poznanie twórców poezji regionalnej,
- analiza wybranych tekstów, dostrzeganie wartości poznanych utworów,
- rozbudzanie poczucia więzi emocjonalnej z „małą ojczyzną”.
Metody lekcji: wykład, heureza, praca z tekstem.
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne.
Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie, objaśnienie terminu: literatura regionalna.
Jest to literatura powstająca, funkcjonująca tylko w obrębie danego regionu, swoją problematyką i kręgiem odbiorców nie wykracza poza region. - Kto tworzy literaturę regionalną – ci, którzy w danym regionie się urodzili, żyli, działali, do utworów których przeniknęły krajobrazowe, historyczne
i językowe właściwości danego regionu; ci, którzy pochodzą z zewnątrz, zaadaptowali właściwości regionu i odzwierciedlili je w swojej twórczości; ci, którzy opuścili miejsce swojego urodzenia, ale, jak pokazują ich utwory, mają je ciągle w pamięci. - Prezentacja sylwetek wybranych twórców ze zwróceniem uwagi na postać prof. Stanisława Helsztyńskiego, uzupełnienie wiadomości przygotowanych przez uczniów.
- Analiza wybranych utworów:
- Na Świętej Górze Stanisława Helsztyńskiego,
- Świętogórska Pieta Marii Magdaleny Pocgaj,
- Modlitwa na Świętej Górze Aresa Chadzinikolau,
- ***(Zakątek ziemi gostyńskiej) Marii Magdaleny Pocgaj.
(schemat pracy nad tekstami)
a) rozpoznanie: dostrzeganie idei:
(co dostrzegam w tekście)
- bohater indywidualny, - powiązanie tekstu z konkretną przestrzenią, krajobrazem, Święta Góra jako symbol „małej ojczyzny”, - prostota formy, |
- emocjonalny związek z „małą ojczyzną”, |
b) zrozumienie (dlaczego tak?): wypełnianie treścią:
- nad wartościami artystycznymi tekstów góruje wartość emocjonalna, |
- wyrażanie indywidualnych przeżyć, manifestowanie patriotyzmu lokalnego, |
c) respektowanie: wartościowanie:
(co to ma wspólnego ze mną?)
- budowanie poczucia wspólnoty tradycji, uświadomienie sobie własnych korzeni |
- szacunek, wrażliwość na wartości duchowe, społeczne i materialne kultury regionalnej, pogłębianie więzi z regionem. |
- Podsumowanie: Rola poezji regionalnej w umacnianiu poczucia tożsamości lokalnej i popularyzacji regionalnego dziedzictwa kulturowego – zredagowanie notatki.