KULTUROTWÓRCZA FUNKCJA ŚWIĘTEJ GÓRY – SCENARIUSZE ZAJĘĆ
Cykl zajęć poświęcony bliższemu poznaniu święto górskiego zabytku ma na celu nie tylko rozszerzenie i uzupełnienie wiedzy o architekturze i sztuce baroku, ale przede wszystkim wzbudzenie zainteresowania uczniów dziedzictwem kulturowym regionu.
Ukazanie młodzieży tego, co w jej najbliższym otoczeniu piękne, godne zainteresowania, to sposób, by pogłębiać więź z „małą ojczyzną” i jej tradycjami.
Proponowany cykl lekcji zawiera treści związane z kształceniem w zakresie przedmiotu wiedza o kulturze i zgodnie z podstawą programową realizuje następujące cele edukacyjne:
- przygotowanie do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz bezpośredniego obcowania z dziełami sztuki przez rozwijanie poczucia tożsamości
z kulturą własnego regionu i kraju,
- wykształcenie potrzeby bezpośredniego obcowania z dziełami sztuki i aktywnego uczestnictwa w kulturze,
- rozbudzenie zainteresowania kulturą regionu i lokalnym życiem kulturalnym.
W realizacji proponowanego cyklu lekcji powinny być stosowane różnorodne formy i metody pracy dydaktycznej m.in.:
- metody oglądowe ( pokaz, ekspozycja dzieł sztuki),
- metody werbalne (wykład, dyskusja),
- ćwiczenia doskonalące umiejętność odbioru tekstów kultury.
W wyniku realizacji treści zajęć uczeń powinien:
- znać teksty kultury tworzące tożsamość cywilizacyjną i kulturową regionu,
- dostrzegać znaczenie wartości regionu w życiu osobistym, wspólnotowym
i społecznym,
- umieć „czytać” różne teksty kultury, rozpoznawać wartości uniwersalne w sztuce, identyfikować się z nimi,
- dostrzegać ciągłość kulturową i zakorzenienie w tradycji,
- dostrzegać walory kultury własnego regionu.
Poniżej scenariusze lekcji.
Opracowanie: Alicja Gorynia, ks. Jakub Przybylski.