Debata

Przygoda uczniów Zespołu Szkół Zawodowych w Gostyniu z debatami rozpoczęła się wraz z warsztatami, w których uczestniczyliśmy korzystając z zaproszenia Fundacji „Absolwent” w marcu 2012 r. Zajęcia były prowadzone przez panów Jana Piosika, Łukasza Piskorza, Marcina Łukaszewskiego oraz Rafała Kamprowskiego z Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Warsztaty przybliżyły nam ideę debat oksfordzkich, pozwoliły zgłębić tajniki posługiwania się argumentami oraz sztukę autoprezentacji. Podsumowaniem warsztatów była szkolna debata na temat: „Młodzież z wielkich miast ma lepsze szanse by osiągnąć sukces” oraz udział w Turnieju Debat Oksfordzkich o Puchar Dziekana WNPiD UAM w Poznaniu. Warto wspomnieć, że drużyna reprezentująca naszą szkołę zdobyła nagrodę Fair Play!

 

Idea debat

Idea debat oxfordzkich narodziła się w Wielkiej Brytanii. Debaty oksfordzkie są coraz bardziej popularne w Polsce. Ich ideą jest nauczenie debatowania w stylu oxfordzkim, czyli subtelnej sztuki prowadzenia dyskusji, wypowiadania się i pokonywania przeciwnika, prezentującego stanowisko przeciwne – tylko wagą argumentów, pamiętając jednocześnie o kulturze dyskusji. Debatowanie jest wyrażeniem własnych poglądów, obroną własnych argumentów i braniem odpowiedzialności za swoje słowa, ale i kształtowaniem postaw akceptacji cudzych opinii.

 

Zasady debaty

Debata składa się z czterominutowych wystąpień przedstawicieli drużyn – propozycji i opozycji, zabierających głos naprzemiennie. Jako pierwszy rozpoczyna mówca propozycji, kończy czwarty opozycji.

Mówcy oraz publiczność maja prawo zgłaszać krótkie pytania lub informacje. Każdy mówca powinien przyjąć przynajmniej dwa spośród zgłoszeń.

Debatę prowadzi marszałek, który udziela głosu mówcom. Marszałka wspomaga sekretarz, który mierzy czas i sygnalizuje mówcom jego upływ.

 

Debata oceniana jest przez komisję złożoną z eksperta i trzech jurorów:

  • Każdy juror ma 1 głos o wartości 10 punktów. Głos przyznawany jest drużynie, która wg jurora wypadła lepiej na tle przeciwnej drużyny. Drużyna może zatem otrzymać maksymalnie 3 głosy (30 punktów).
  • Ekspert zwraca uwagę na aspekty techniczne przeprowadzanej debaty (reguły, w ramach których powinna ona się odbyć). Przyznaje punkty ujemne, które odejmowane są od punktacji przyznanej drużynie przez jurorów.
  • Suma punktów jurorów i eksperta daje ostateczny wynik debaty.

Debaty są bardzo widowiskową i pełną emocji rozrywką, zarówno dla głównych mówców, jak i publiczności.

Aneta Sikora

 


 

Debaty oksfordzkie – warsztaty

Dzięki Fundacji „Absolwent” kilkunastu uczniów naszej szkoły wzięło udział w warsztatach dotyczących debat oksfordzkich. Zajęcia prowadzili wykładowcy i studenci Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Przez trzy kolejne soboty: 3, 10 i 17 marca 2012 r., młodzież spotykała się w sali konferencyjnej fundacji, by chłonąć wiedzę i zdobyć nowe doświadczenie.

 

Pierwsze warsztaty prowadził pan Jan Piosik, który przybliżył wszystkim ideę debat oksfordzkich, omówił rolę poszczególnych mówców i publiczności oraz zasady prowadzenia i oceny debat. Spotkanie zaowocowało zgłoszeniem drużyny naszej szkoły do udziału w Turnieju Debat Oksfordzkich, który odbędzie się 28 marca 2012 r. w ramach Festiwalu Nauki i Sztuki na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Kolejne spotkanie prowadził pan Łukasz Piskorz. Były to zajęcia z retoryki i erystyki, podczas których uczniowie poznali niełatwą sztukę prowadzenia dyskusji w subtelny sposób, wypowiadania się i pokonywania przeciwnika, prezentującego odmienne stanowisko tylko wagą argumentów.

17 marca odbyły się kolejne zajęcia warsztatowe. Uczniowie podzieleni już na dwie drużyny pracowali ze swoimi opiekunami – Marcinem Łukaszewskim oraz Rafałem Kamprowskim, nad strategią wypowiedzi oraz dobieraniu właściwych do tematu argumentów. W drugiej części spotkania przeprowadzone zostały mini debaty, które zwiększyły zaangażowanie grup i chęć dalszych zmagań.

Podsumowaniem warsztatów będzie debata szkolna. Drużyny zmierzą się na słowa prowadząc dyskusję na temat: „Młodzież z wielkich miast ma lepsze szanse, by osiągnąć w życiu sukces”.

Agnieszka Kmiecik

 

 


 

 

Debatowali "Kto ma lepsze szanse na sukces"

 

Dnia 26 marca 2012 r. o godz. 10.45 w auli szkolnej Zespołu Szkół Zawodowych w Gostyniu przy ulicy Poznańskiej odbyła się debata oksfordzka na temat: „Młodzież z wielkich miast ma lepsze szanse by osiągnąć sukces”. W pojedynku na słowa zmierzyły się dwa zespoły w składzie: Agnieszka Kmiecik z kl. 3 LP, Magdalena Mróz z kl. 2 TE, Wojciech Furmann i Rafał Grocki z kl. 4 TE, jako drużyna propozycji oraz Weronika Wojciechowska z kl. 1 LP, Dawid Szpruta z kl. 1 TC, Artur Krzyżaniak z kl. 4 TB oraz Aneta Sikora z kl. 3 TB, jako drużyna opozycji.

Debacie przysłuchiwali się zaproszeni goście, nauczyciele oraz zgromadzeni uczniowie. Dyskusja była podsumowaniem cyklu warsztatów poświęconych debatom oksfordzkim, w których młodzież uczestniczyła korzystając z zaproszenia Fundacji „Absolwent”.

Szkolna debata składała się z czterominutowych wystąpień przedstawicieli drużyn – propozycji i opozycji, zabierających głos naprzemiennie. Dyskusję prowadził marszałek, który udzielał głosu mówcom. Debatę oceniała komisja złożona z eksperta i trzech jurorów, w role których wcielili się pani Olga Aleshka oraz panowie Jan Piosik, Łukasz Piskorz i Damian Ludwiniak – wykładowcy i studenci z Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Po wysłuchaniu argumentów poszczególnych mówców, jurorzy podsumowali debatę i wydali werdykt na korzyść drużyny opozycji.

Na koniec młodzież skierowała słowa podziękowania do przedstawicieli Fundacji Absolwent za zaproszenie do wzięcia udziału w warsztatach, stworzenie możliwości poszerzania horyzontów, rozwijania pasji i zainteresowań. Podziękowano również jurorom za ciekawe prowadzenie warsztatów i przybliżenie idei debat oksfordzkich, za zajęcia z retoryki i erystyki, za zgłębienie tajników posługiwania się argumentami i sztukę autoprezentacji, za nowe umiejętności i ciekawe doświadczenie.

W najbliższą środę, 28 marca młodzież będzie uczestniczyć w Turnieju Debat Oksfordzkich o Puchar Dziekana Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest to największa impreza debatancka dla szkół ponadgimnazjalnych w Polsce, udział w niej weźmie 16 drużyn z kilkunastu szkół. Przedmiotem dyskusji będą następujące zagadnienia:

  • W obecnych czasach nie da się żyć bez telefonu komórkowego.
  • Wzrok jest ważniejszy od słuchu.
  • W Polsce nie warto organizować wielkich imprez sportowych.
  • Matura dobrze sprawdza wiedzę uczniów.
  • Talent jest niezbędny do odniesienia sukcesu.
  • Droższe znaczy lepsze.
  • Bitwa przesądza o losach wojny.
  • Papierowa książka to przeżytek.

Szkolnym koordynatorem warsztatów oraz debaty była pani Agnieszka Matysiak.

 

 


 

 

Turniej Debat Oksfordzkich o Puchar Dziekana Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

 

Dnia 28 marca 2012 r. grupa uczniów z naszej szkoły w 9-osobowym składzie:

Weronika Wojciechowska z kl. 1LP

Dawid Szpruta z kl. 1TC

Magdalena Mróz z kl. 2TE

Agnieszka Kmiecik z kl. 3LP

Aneta Sikora z kl. 3TB

Filip Lis z kl. 3TE

Artur Krzyżaniak z kl. 4TB

Rafał Grocki z kl. 4TE

Wojciech Furmann z kl. 4TE

udała się na Turniej Debat Oksfordzkich o Puchar Dziekana Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W słownych potyczkach Zespół Szkół Zawodowych reprezentowało czterech mówców: Aneta Sikora – I mówca, Wojciech Furmann – II mówca, Artur Krzyżaniak – III mówca oraz Rafał Grocki – IV mówca.

W turnieju udział wzięło 14 zespołów. Rywalizowały one ze sobą w poszczególnych etapach: faza grupowa, ćwierćfinał, półfinał, finał. W pierwszej fazie drużyna z naszej szkoły zmierzyła się z Klubem Debat z Warszawy, broniąc tezy: „Droższe znaczy lepsze”. W drugim pojedynku polemizowała z V LO z Poznania na temat: „W dzisiejszych czasach nie da się żyć bez telefonu komórkowego”, jako strona opozycji. W trzecim starciu z drużyną nr 1 z LO im. Sienkiewicza z Wrześni, jako propozycja próbowała udowodnić, że „Matura dobrze sprawdza wiedzę uczniów”. Warto dodać, że uczestnicząc w dyskusjach nasi reprezentanci mieli dość trudne zadanie, broniąc czasem tezy, z którą niekoniecznie się zgadzali. Mimo, iż drużyna nie awansowała do kolejnego etapu, nie kryła zadowolenia z udziału w turnieju i z dużym zainteresowaniem przyglądała się kolejnym zmaganiom. W ćwierćfinale drużyny polemizowały na temat: „Wzrok jest ważniejszy od słuchu”. Przedmiotem półfinałowych rozgrywek było stwierdzenie, iż „Talent jest niezbędny do odniesienia sukcesu”, zaś w rundzie finałowej najlepsi prowadzili dyskusję na temat: „Papierowa książka to przeżytek”.

Uczestnictwo w debatach oraz kibicowanie drużynom, które odnoszą sukcesy na arenie międzynarodowej czy też klubom debatanckim, umożliwiło nam zdobycie doświadczenia i większej wiedzy dotyczącej debat oksfordzkich oraz zapoznanie się z praktycznym wykorzystaniem zasad debatowania. Warto było również obejrzeć finałowy pojedynek stoczony między dwoma drużynami z LO z Wrześni na temat: „Papierowa książka to przeżytek”. Zacięta rywalizacja była bardzo interesującym widowiskiem na wysokim poziomie. Na koniec wręczono medale i nagrody za I i II miejsce, tytuł mówcy finału oraz nagrodę za najlepsze, spójne stroje drużyny. Zdobyło ją V LO z Poznania, które zachwyciło wszystkich cylindrami i surdutami. Przyznano jeszcze Nagrodę Fair Play. Miłym zaskoczeniem był fakt, iż jury postanowiło przyznać tę nagrodę właśnie naszej drużynie.

 

Aneta Sikora

 


 

Projekty

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.