Pierwsze spotkanie w nowym roku szkolnym rozpoczęliśmy od przedstawienia nowym uczestnikom Szkolnego Kola Debat idei i historii debat oksfordzkich oraz zasad prowadzenia dyskusji.
Praca nad zwrotami rozpoczynającymi wypowiedź – burza mózgów:
- Myślę, że…
- Uważam, że…
- Moja drużyna i ja…
- Moim / naszym zdaniem…
- Jesteśmy zdania, że…
- Nie mogę się zgodzić z moim przedmówcą…
- Warto zauważyć, że…
- Twierdzę, że…
- Nawiązując do słów /nazwisko autora/ artykułu, książki /tytuł/ zamieszczonego w /źródło/ twierdzimy, / uważamy, / sądzimy…
- W nawiązaniu do mojej poprzedniej wypowiedzi… / do mojego oponenta / przedmówcy…
- Stanowczo nie zgadzam się z moim przedmówcą…
- Odnosząc się do słów oponentów / drużyny przeciwnej…
- Myślę, że każdy kto twierdzi, że myli się co do…
- Biorąc pod uwagę fakt, że…
- Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że…
- Z wypowiedzi moich oponentów wnoszę, że…
- Nie twierdzę, że jest to…, ale…
- Mówiąc wprost twierdzę / uważam, że…
- Przyznaję, że…
- Cieszę się, przeciwnicy podjęli się…
- Argumenty na poparcie naszej tezy można mnożyć, jednak…
- Pragnę również przypomnieć, że…
- Najważniejszym argumentem, potwierdzającym tezę nad którą dzisiaj debatujemy…
- Przytoczę kilka istotnych argumentów…
- Myślę, że nawet przeciwnicy się ze mną zgodzą, że…
- Częściowo zgadzam się z argumentami strony przeciwnej, jednak…
- Nie często się zdarza, że…
- Odwołam się do słów mojego ulubionego pisarza / autora… , który powiedział…
- Przypuszczam, że…
- Przypomnę, że…
- Powtórzę, jeszcze raz że…
- Jestem przekonana, że…
- Zastanówmy się nad…
- Zawsze można powiedzieć, że…
- Kontynuując…
- Należy zaznaczyć, że…
- Powołam się na…
- W tym wypadku mogę…
- Udowodnimy Państwu, że…
- Patrząc z innego punktu widzenia…
- Podzielam / nie podzielam zdanie…
- Przychylam do twierdzenia / zdania, że…
- Fakty mówią same za siebie…
- Z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że…
- Z kolei …
- Następnie…
- Ponadto…
ŚWIAT MEDIÓW - ŚWIAT OBIEKTYWNY CZY KREOWANY
Uczniowie Szkolnego Koła Debat na zaproszenie redaktorów szkolnej gazetki „Limbus” wzięli udział w konferencji „Media młodych”, która odbyła się 11 grudnia 2015 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Gostyniu.
Konferencję otworzył Starosta Gostyński pan Robert Marcinkowski, który nawiązał do czasów, gdy sam był współredaktorem gazetki szkolnej „Schizol” wydawanej w Zespole Szkół Zawodowych. Stwierdził również, że w dzisiejszych czasach prestiż zawodu dziennikarza znacznie się obniżył. Brakuje obiektywnej, rzetelnej informacji oraz „dziennikarstwa na wysokim poziomie”.
Następnie młodzież liceum powitała i przedstawiła gości specjalnych konferencji, panów: Mariusza Kwaśniewskiego – absolwenta gostyńskiego liceum, od ponad dwudziestu lat dziennikarza radiowego pracującego w Radiu Merkury oraz Zbigniewa Urbańskiego – gostyniaka z urodzenia mieszkającego w Warszawie, byłego już rzecznika prasowego policji prowadzącego obecnie w telewizji program „Prawdziwe zbrodnie” oraz pracującego w Onet.pl.
W kolejnej części spotkania młodzież podzielona na zespoły wzięła udział w dwóch z czterech wybranych przez siebie warsztatach dziennikarskich na temat mediów elektronicznych, pracy dziennikarza w prasie lokalnej oraz dziennikarstwa radiowego.
A oto relacja Pauliny Zaremby z klasy II TD jednej z uczestniczek konferencji i warsztatów:
„W pierwszej części Konferencji „Media młodych” mieliśmy wysłuchać rozmowy gości specjalnych na temat funkcjonowania mediów, jednak panowie pozwalali sobie na dygresje odnośnie przebiegu swojej kariery zawodowej, przez co nie zdążyli wyczerpać tematu. Niektórym mogło to nie odpowiadać, natomiast w moim przypadku właśnie te ciekawostki przyciągnęły uwagę.
Po piętnastominutowej przerwie, skonsumowaniu pierników i przejrzeniu kilku numerów gazetki licealistów „Limbus”, przeszliśmy do głównej części spotkania – warsztatów. Uczestniczyłam w dwóch: „Dziennikarz jak kucharz, przyprawić musi, ale nie przesolić” oraz „Dlaczego pasje medialne przygotują Cię do skutecznej realizacji marzeń życiowych?”
Pierwszy z nich zdecydowanie bardziej mi się podobał, mimo że ograniczenie czasowe pozwoliło nam tylko na omówienie cech dobrego i złego tytułu artykułu. Pracując w 3-osobowych grupach wykazywaliśmy się pomysłowością – odgadywaliśmy treść artykułów znając wyłącznie tytuł oraz wymyślaliśmy własne.
Moim zdaniem, warsztat drugi miał z tematem przewodnim niewiele wspólnego. Zamiast zajmować się kwestią pasji medialnych, niemal całą godzinę poświęciliśmy na rozpracowanie strony internetowej do tworzenia gazetek. Na „osłodę” dostaliśmy do wykonania test psychologiczny, aby sprawdzić, jaką osobą jesteśmy w zespole.
Moje wrażenia dotyczące Konferencji są pozytywne, jednak chwilami miałam wrażenie, że niektóre sprawy nie były do końca przemyślane.”
POLSKA MA MORALNY OBOWIĄZEK UDZIELANIA POMOCY UCHODŹCOM
Podejmując się dyskusji na powyższy bardzo trudny i kontrowersyjny temat, na początku należy przypomnieć sobie definicje słów imigrant i uchodźca. Wg Słownika języka polskiego imigrant to „cudzoziemiec osiedlający się w jakimś kraju”, natomiast uchodźca „to ten, kto opuszcza własny kraj z przyczyn ekonomicznych, politycznych lub religijnych”.
Argumenty za:
- odwdzięczenie się za pomoc i wsparcie udzielone mam w różnych momentach dziejowych naszej historii, np.: utworzenie Legionów Dąbrowskiego we Włoszech, przyjęcie Polaków podczas Wielkiej Emigracji we Francji, w okresie II wojny światowej Bliski Wschód (kraje: Palestyna, Liban, Syria, Egipt, Turcja, Irak, Iran oraz Afganistan) był jednym z największych ośrodków polskiego wychodźstwa zarówno cywilnego, jak i wojskowego, udzielanie prześladowanym Polakom azylu politycznego w okresie PRL-u,
- moralny i chrześcijański obowiązek Polaków udzielenia pomocy osobom potrzebującym, szczególnie kobietom i dzieciom,
- zapewnienie dzieciom i młodzieży bezpiecznej nauki w szkołach,
- wzbogacenie rynku pracy przez osoby wykształcone lub chcące pracować,
- zapewnienie bezpiecznego schronienia osobom z kraju ogarniętego wojną.
Argumenty przeciw:
- uchodźcy zwiększają zagrożenie atakami terrorystycznymi - brak bezpieczeństwa,
- pomoc socjalna – życie na koszt innych,
- różnice kulturowe, brak u uchodźców tolerancji religijnej,
- konflikty na tle religijnym, światopoglądowym,
- narzucanie własnych zasad moralnych,
- żądanie przywilejów,
- powstanie gett,
- brak chęci powrotu do swojego kraju i walki o przywrócenie pokoju, brak organizowania się politycznego i wojskowego np. na wzór Polskich Legionów we Włoszech,
- wysuwanie żądań bytowych, finansowych,
- niemoralne propozycje wobec kobiet w Niemczech i Szwecji,
- niechęć do zasymilowania się z krajem na terenie którego przebywają uchodźcy.
Podsumowując debatę stwierdziliśmy dość zgodnie, że pomimo iż więcej argumentów przemawiało przeciwko przyjmowaniu przez Polskę uchodźców, to ze względu na pamięć naszej trudnej i bolesnej historii, Polacy mają moralny obowiązek udzielić schronienia uciekinierom z krajów ogarniętych wojną. Powinno to jednak nastąpić pod pewnymi, rygorystycznie przestrzeganymi warunkami. W debacie przeważyły względy moralne nad bezpieczeństwem.
NIE NALEŻY PRZEJMOWAĆ SIĘ OPINIĄ INNYCH LUDZI