„PRAWA CZŁOWIEKA ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA”
Z okazji 25. rocznicy ratyfikowania przez Polskę Konwencji Praw Dziecka młodzież Szkolnego Koła Debat, spotkała się w auli szkoły, by wziąć udział w debacie, której teza brzmiała: W Polsce przestrzega się postanowień Konwencji Praw Dziecka, w szczególności prawa do życia bez przemocy i prawa do prywatności
Celem debaty było:
- poszerzanie i pogłębianie wiedzy na temat praw dziecka zawartych w aktach prawnych,
- nabycie wiadomości o prawach osobistych, w szczególności prawie do ochrony przed przemocą fizyczną, psychiczną, seksualną i zaniedbaniem oraz prawie do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
- kształtowanie umiejętności wyrażania swojego zdania nt. przestrzegania w Polsce praw zawartych w Konwencji Praw Dziecka,
- kształcenie umiejętności prowadzenia debaty publicznej,
- szerzenie idei debat oksfordzkich,
- tworzenie atmosfery przyjaźni i życzliwości.
Uroczystość, która odbyła się 8 listopada br. miała charakter bardzo oficjalny. Na debatę zostali zaproszeni przedstawiciele instytucji i urzędów gminy Gostyń i powiatu gostyńskiego: pedagodzy, przewodnicząca komisji interdyscyplinarnej oraz przewodnicząca Rady Rodziców, nauczyciel bibliotekarz biblioteki pedagogicznej, kurator sądowy, którzy na co dzień współpracują z naszą szkołą. Ponadto w spotkaniu udział wzięli nauczyciele oraz uczniowie technikum.
Na wstępie, prowadząca Małgorzata Busz przypomniała kilka dat i faktów historycznych dotyczących przyznania praw dzieciom i młodzieży
- „Za narodziny współczesnego systemu ochrony praw człowieka przyjmuje się datę podpisania 26 czerwca 1945 roku Karty Narodów Zjednoczonych. Dokument ten traktował przestrzeganie praw człowieka, tak jak praw narodów, jako podstawę pokoju, stabilizacji i dobrobytu.
Dnia 10 grudnia 1948 roku Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło Powszechną Deklarację Praw Człowieka, która jest syntezą praw człowieka. Stanowi ich pierwszy kompletny katalog.
Prawa człowieka dotyczą wszystkich - także dzieci. Dlatego przepisy zawarte w deklaracji praw człowieka odnoszą się także do osób niepełnoletnich. Dodatkowo prawa dzieci zostały uregulowane bardziej szczegółowo w Konwencji Praw Dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 1989 roku, a przez Polskę ratyfikowanej w 1991 roku. Według konwencji dzieckiem jest każda istota ludzka w wieku poniżej osiemnastu lat, chyba że zgodnie z prawem uzyska ona wcześniej pełnoletność.
Konwencja zakłada, że dzieci nie są w pełni dojrzałe i na tyle świadome, by same mogły o siebie zadbać, przez co należy im się szczególna opieka i ochrona. Najważniejsze zasady, które przestrzegali twórcy konwencji, to: zasada kierowania się zawsze dobrem dziecka oraz zasada równości wobec prawa wszystkich dzieci niezależnie od pochodzenia, koloru skóry czy wyznania”.
Rocznica uchwalenia przez Polskę konwencji stała się więc dobrą okazją do zastanowienia się, czy prawa dziecka są przestrzegane i w jakim stopniu.
Prowadząca dodała też, że dwa lata temu, w 25-tą rocznicę uchwalenia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Konwencji o Prawa Dziecka, nazywanej też światową konstytucją praw dziecka, w Polsce, 20-sty listopada ustanowiono Ogólnopolskim Dniem Praw Dziecka. Uchwałę w tej sprawie – na wniosek Rzecznika Praw Dziecka – podjął 7 listopada 2014 roku Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.
Z kolei Małgorzata poinformowała, że debata składać się będzie z czterominutowych wystąpień przedstawicieli drużyn – propozycji i opozycji, dyskusję poprowadzi pani marszałek – Zuzanna Wujek, która udzieli głosu mówcom, będzie mierzyła czas i sygnalizowała jego upływ.
Po stronie propozycji zasiedli: Wojciech Dutkiewicz, Weronika Sowińska, Paulina Zaremba, Mateusz Glura i Aleksandra Krakowiak. Stronę opozycji reprezentowali: Kamil Jakubiak, Katarzyna Jesiak, Kamil Kostrzewski, Mateusz Wojciechowski i Grzegorz Łuczak.
Debata była oceniana przez trzyosobową komisję, w skład której weszły pani Katarzyna Kozłowska – pedagog szkolny, panie Alicja Gorynia i Ewa Grodzka-Golniewicz – nauczyciele języka polskiego.
Debata odbywała się w stylu oksfordzkim. Jej ideą jest nauczenie młodzieży prowadzenia dyskusji, wypowiadania się i pokonywania przeciwnika, prezentującego stanowisko przeciwne – tylko wagą argumentów. Debatowanie jest wyrażaniem własnych poglądów, obroną własnych argumentów i braniem odpowiedzialności za swoje słowa, ale i kształtowaniem postaw akceptacji cudzych opinii. Młodzież przedstawiła swoje argumenty za i przeciw tezie.
Większość argumentów została poparta wynikami badań przeprowadzonymi przez ośrodki badania opinii publicznej na zlecenie różnych instytucji broniących praw dziecka.
Po wnikliwej analizie wystąpień poszczególnych mówców, jurorzy, punktami 20 do 10 przyznali rację propozycji, która broniła tezy, że w Polsce postanowienia Konwencji Praw Dziecka są przestrzegane.
Uczniowie, przygotowując się do debaty pod względem merytorycznym, wzięli udział w dodatkowych zajęciach pozaszkolnych w ramach Szkolnego Koła Debat. To na tych spotkaniach młodzież poszerzała swoją wiedzę nt. praw dziecka oraz wyszukiwała przykładów na poparcie swoich argumentów. Korzystali przede wszystkim z książek dostępnych w bibliotece, np.:
- Dziecko i jego prawa / pod red. Elżbiety Czyż. Warszawa, 1992
Warto też wspomnieć, że w auli została przygotowana przez bibliotekę pedagogiczną wystawka z książkami dotyczącymi praw dziecka.