Temat zajęć: Święta Góra w poezji i pieśni.

Cele lekcji:

  • poznanie twórców poezji regionalnej,
  • analiza wybranych tekstów, dostrzeganie wartości poznanych utworów,
  • rozbudzanie poczucia więzi emocjonalnej z „małą ojczyzną”.

Metody lekcji: wykład, heureza, praca z tekstem.

Czas trwania: 2 godziny lekcyjne.

Przebieg zajęć:

    1. Wprowadzenie, objaśnienie terminu: literatura regionalna.
      Jest to literatura powstająca, funkcjonująca tylko w obrębie danego regionu, swoją problematyką i kręgiem odbiorców nie wykracza poza region.
    2. Kto tworzy literaturę regionalną – ci, którzy w danym regionie się urodzili, żyli, działali, do utworów których przeniknęły krajobrazowe, historyczne
      i językowe właściwości  danego regionu; ci, którzy pochodzą z zewnątrz, zaadaptowali właściwości regionu i odzwierciedlili je w swojej twórczości; ci, którzy opuścili miejsce swojego urodzenia, ale, jak pokazują ich utwory, mają je ciągle w pamięci.
    3. Prezentacja sylwetek wybranych twórców ze zwróceniem uwagi na postać prof. Stanisława Helsztyńskiego, uzupełnienie wiadomości przygotowanych przez uczniów.
    4. Analiza wybranych utworów:

      • Na Świętej Górze Stanisława Helsztyńskiego,
      • Świętogórska Pieta Marii Magdaleny Pocgaj,
      • Modlitwa na Świętej Górze Aresa Chadzinikolau,
      • ***(Zakątek ziemi gostyńskiej) Marii Magdaleny Pocgaj.

 

(schemat pracy nad tekstami)

a)     rozpoznanie:                                                dostrzeganie idei:
(co dostrzegam w tekście)

- bohater indywidualny,

- powiązanie tekstu z konkretną przestrzenią, krajobrazem, Święta Góra jako symbol „małej ojczyzny”,

- prostota formy,

- emocjonalny związek z „małą ojczyzną”,

 

b)     zrozumienie (dlaczego tak?):                            wypełnianie treścią:

- nad wartościami artystycznymi tekstów góruje wartość emocjonalna,

- wyrażanie indywidualnych przeżyć, manifestowanie patriotyzmu lokalnego,

 

c)      respektowanie:                                                        wartościowanie:
(co to ma wspólnego ze mną?)

- budowanie poczucia wspólnoty tradycji, uświadomienie sobie własnych korzeni

- szacunek, wrażliwość na wartości duchowe, społeczne i materialne kultury regionalnej, pogłębianie więzi z regionem.

 

  1. Podsumowanie: Rola poezji regionalnej w umacnianiu poczucia tożsamości lokalnej i popularyzacji regionalnego dziedzictwa kulturowego – zredagowanie notatki.

 

Projekty