W ciepły, lecz nieco pochmurny dzień, w czwartek 27 września uczniowie klasy 2TB wraz z opiekunkami udali się na wycieczkę krajoznawczo-przedmiotową po Gostyniu,

w celu pogłębiania wiedzy historycznej dotyczącej odzyskania niepodległości i przebiegu powstania wielkopolskiego w powiecie gostyńskim oraz zapoznania się z różnymi ośrodkami kultury – biblioteką publiczną, pedagogiczną i muzeum.

Nasz spacer rozpoczęliśmy od zapoznania się z genezą powstania budynku kina w Gostyniu oraz jego działalnością. Na jednej ze ścian kina „Pod Kopułą” odsłonięta została dnia 3 marca 2012 roku tablica, która upamiętnia ofiary stalinizmu na ziemi gostyńskiej, w tym skazańców procesu politycznego AK „Zawisza” z 1950 roku.

Następnie udaliśmy się do parku przy ul. Strzeleckiej, miejsca nam bliskiego, by poznać historię obelisku upamiętniającego wymarsz z Gostynia w dniu 7 stycznia 1919 roku batalionu powstańców wielkopolskich.

Kolejnym celem naszej wycieczki było zapoznanie się z księgozbiorem oraz działalnością kulturalną bibliotek, publiczną i pedagogiczną, działających na terenie Gostynia. Dodatkowo w bibliotece publicznej obejrzeliśmy wystawę czasową prac plastycznych dzieci i młodzieży Polska moja ojczyzna nawiązującą do 100-nej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Na trasie naszego spaceru nie mogliśmy pominąć muralu znajdującego się na budynku Centrum Usług Społecznych. Namalowany wg. projektu Łukasza Grobelnego wspólnie z mieszkańcami we wrześniu bieżącego roku, przedstawia biało-czerwoną flagę, na której symbolicznie zaznaczono najważniejsze wydarzenia 100-letniej historii Polski i regionu.

Będąc w muzeum zwiedziliśmy wystawę Historia Polski według komiksu autorstwa Wojciecha Łowickiego. Ekspozycja skierowana do wszystkich, w szczególności do dzieci i młodzieży w atrakcyjny i ciekawy sposób ukazuje historię Polski.

Kolejne kroki skierowaliśmy do fary gdzie na murze okalającym kościół obejrzeliśmy tablice wmurowane w hołdzie uczestnikom powstań narodowych oraz patriotki naszego regionu Wandy Modlibowskiej.

Spacerując uliczkami Gostynia dotarliśmy również na tzw. Górę Zamkową, na której 22 lipca 1974 roku  odsłonięto Pomnik Bohaterów Ziemi Gostyńskiej. Monumentalną budowlę wzniesiono ku czci wszystkich poległych w walkach o niepodległą Ojczyznę oraz ofiar minionych wojen i powstań, w których walczyli i ginęli gostynianie.(Źródło: Miejsca pamięci narodowej…, 2002)

Wycieczkę zakończyliśmy na rynku poznając historię dwóch pomników. Pierwszego, postawionego w centralnym punkcie rynku Serca Jezusowego, odsłoniętego po raz drugi 11 listopada 2000 roku oraz drugiego, pomnika upamiętniającego 30 rozstrzelanych przez hitlerowców 21 października 1939 roku obywateli ziemi gostyńskiej.

Mamy nadzieję, że młodzież pogłębiła swoją wiedzę na temat historii regionu.

Projekty

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.