Drogi Wielkopolan do niepodległości - czy powstanie wielkopolskie rzeczywiście było potrzebne?

– szkolna debata historyczna

 

W celu uczczenia przypadającej w przyszłym roku setnej rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego, uczniowie Szkolnego Koła Debat, w pierwszym półroczu roku szkolnego 2017/2018 zmierzyli się po raz drugi z tematem Powstanie Wielkopolskie było potrzebne. Debata w stylu oksfordzkim odbyła się 28 listopada 2017 r. podczas uroczystości podsumowania projektu edukacyjnego pt.: Powstanie Wielkopolskie w pamięci młodego pokolenia.

Celem debaty było ugruntowanie i poszerzenie wiedzy z historii regionalnej, przypomnienie faktów historycznych dotyczących Powstania Wielkopolskiego oraz promowanie książek popularnonaukowych. Przygotowanie do dyskusji i udział w debacie pozwoliło na kształtowanie poprawności językowej i kultury słowa, nauczanie konstruowania argumentów i logicznego ich wyrażania oraz zapoznanie młodzieży z niekonwencjonalną metodą nauczania, jaką jest debata oksfordzka.

 

W potyczce słownej na argumenty stanęły przeciwko sobie dwa zespoły z naszej szkoły – drużynę propozycji reprezentowali: Weronika Sowińska, Arkadiusz Kordek, Wojciech Dutkiewicz oraz Kacper Biderman. Grupę oponentów tworzyli: Kamil Jakubiak, Katarzyna Jesiak, Mateusz Glura i Grzegorz Łuczak. Dyskusję poprowadziła pani marszałek – Roksana Włodarczak, która czuwała również nad prawidłowym przebiegiem debaty.

Wystąpienia mówców oceniała komisja w składzie: pani Grażyna Turz – kierownik Publicznej Biblioteki Pedagogicznej w Gostyniu, pan Robert Czub – dyrektor Muzeum w Gostyniu oraz nauczyciel historii naszej szkoły, pan Robert Zbieralski.

Debacie przysłuchiwali się zgromadzeni w auli uczniowie wraz z opiekunami ze szkół powiatu gostyńskiego (SP nr 2, SP nr 3, SP nr 5 w Gostyniu, Zespołu Szkół Specjalnych w Brzeziu, Zespołu Szkół w Bodzewie), którzy brali udział w projekcie oraz młodzież naszej szkoły.

Mówcy prowadząc dyskusję na argumenty oceniali zasadność wybuchu powstania wielkopolskiego, sytuację międzynarodową tego okresu oraz postawy polityków polskich wobec zrywu narodowowyzwoleńczego Wielkopolan.

 

Drużyna propozycji argumentowała, że Wielkopolska to kolebka państwowości polskiej, a Gniezno było pierwszą stolicą Polski; chęcią odzyskania niepodległości i zrzucenia jarzma niemieckiego oraz przyłączenia się do odradzającego się państwa polskiego, o którym Wielkopolanie marzyli przez 123 lata niewoli i germanizacji; przygotowywaniem do wybuchu powstania poprzez gromadzenie broni, tworzenie młodzieżowych organizacji paramilitarnych, zbiórkę pieniędzy na wyposażenie armii i zbiórkę żywności. Mówcy przypomnieli również fakt, że powstańcy wielkopolscy swoim zwycięskim czynem rozbudzili patriotyzm i działania niepodległościowe Polaków zamieszkujących Śląsk i Pomorze.

Oponenci podkreślali natomiast spontaniczny, żywiołowy, ludowy i chaotyczny charakter powstania, brak wsparcia militarnego ze strony rządu polskiego, w szczególności Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego; brak przygotowania ludności Wielkopolski do podjęcia walki; brak przywódcy oraz wyższych oficerów, którzy mogliby pokierować zrywem powstańczym. Drużyna opozycji zwróciła również uwagę na dużą liczbę ofiar – nie tylko po stronie walczących, ale i cywilów, jak również rozstrzeliwanych powstańców wielkopolskich przez Niemców w pierwszych miesiącach II wojny światowej oraz trudną sytuację (bieda, brak pracy i środków materialnych do życia) zwycięzców w okresie międzywojennym.

Publiczność gromkimi brawami podziękowała mówcom za ciekawy i interesujący sposób przekazania faktów historycznych dotyczących powstania wielkopolskiego.

Po naradzie, w imieniu komisji głos zabrał pan Robert Czub, który w krótkim podsumowaniu uzasadnił wynik debaty, ukazując szersze tło historyczne i polityczne tamtego okresu oraz podał inne fakty, które wskazują, że racja jest po stronie propozycji.

Prowadząca dodała, że w walce na słowa, pomimo wskazania przez komisję zwycięzcy, nie ma przegranych. Wystąpienia obu zespołów wymagały dużego zaangażowania w przygotowania i zgłębienia wiedzy historycznej na temat Powstania Wielkopolskiego. Wypowiedzi mówców wyróżniały się trafnymi argumentami, wysoką kulturą osobistą, rzeczowymi odpowiedziami na pytania zadawane przez przeciwników.

Na zakończenie debaty mówcy otrzymali z rąk pani wicedyrektor Agaty Hamrol i koordynatora programu pani Emanueli Kochman-Bazan dyplomy wraz z kubkiem.

Zainteresowanych debatami, lubiących słowne potyczki, chętnych do wyrażania i obrony własnych argumentów zapraszamy na spotkania Szkolnego Koła Debat.

 

Projekty

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.