19.02.2010 uczniowie i nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w sesjach popularnonaukowych podczas XIV Targów Edukacyjnych w Poznaniu.  Konferencje odbyły się w ramach projektu „Wychowywać dla pokoju w zjednoczonej Europie. Pamięć wojny w naszym wspólnym domu”, w którym aktywnie uczestniczy nasza szkoła.

Uczniowie zaangażowani w realizację projektu wzięli udział w zajęciach warsztatowych prowadzonych przez doradców metodycznych historii i wiedzy o społeczeństwie Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, które poprzedziła projekcja filmów edukacyjnych o II wojnie światowej. Tematem przewodnim dla wszystkich grup wiekowych był okres II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem Wielkopolski. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych wzięli udział w zajęciach pt.: ”Postawy wobec kataklizmu wojny”. Moderatorami tej grupy byli: Wiesław Zdziabek i Grzegorz Ciemniak.

Nauczyciele realizujący projekt wzięli udział w sesji naukowej „Pamięć wojny. Wojna o pamięć?” Konferencja została otwarta przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty panią Elżbietę Walkowiak, a w tematykę konferencji wprowadziła dyrektor ODN w Poznaniu pani Ewa Superczyńska. Pierwszym punktem konferencji były wykłady IPN – Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej pt.: „Katyń 1940” oraz „Życie codzienne w okupowanej Wielkopolsce”, które poprowadził dr Bartosz Kuświk. W pierwszy wykładzie została  przedstawiona zbrodnia katyńska na tle losu Polaków w okresie II wojny światowej. Tematyka wykładu dotyczyła konsekwencji związanych z paktem Ribbentrop – Mołotow, liczby więźniów w grudniu 1939 roku przebywających w Kozielsku, Starobielsku i Ostaszkowie, liczby ofiar w Katyniu i Charkowie oraz ustaleń układu Sikorski – Majski. Prelegent przedstawił kontrowersje związane z odkryciem grobów katyńskich latem 1942 roku oraz przebieg ekshumacji zwłok wiosną 1943 roku i „Konferencję Wielkiej Trójki”. W szczególnie interesujący sposób zostało omówione pytanie, które należy sobie zadać studiując historię zbrodnii katyńskiej „Dlaczego Amerykanie badali zbrodnię katyńską?”

Tematem drugiego wykładu było życie codzienne w okupowanej Wielkopolsce. Prowadzący przedstawił go w formie scenariusza zajęć dla szkół podstawowych. Prezentacja wzbudziła duże zainteresowanie ze strony nauczycieli uczestniczących w konferencji.

Kolejnym punktem sesji był wykład pt.: „Pamięć wojny. Wojna o pamięć?”, który poprowadziła dr Izabela Skórzyńska, wykładowca UAM w Poznaniu. Zdaniem prowadzącej edukacja historyczna łączy w sobie obiektywną przestrzeń historyczną i nieocenioną walkę
o pamięć. Pamięć to aktualizowanie symboli przeszłości, celebrantów II wojny światowej
w geście pojednania i akceptacji. Ponieważ za kilkanaście lat nie będzie już świadków tej wojny, ważne jest, aby nauczyciele przekazywali młodszym pokoleniom prawdę o czasach okupacji.

Na zakończenie konferencji dr Dariusz Kucharski przedstawił sytuację Polaków na Kresach Wschodnich nawiązując do bieżących wydarzeń na Białorusi.

Podsumowaniem obu sesji była prezentacja wypracowanych przez uczniów materiałów pt.: „Dlaczego nigdy więcej wojny?”

Na przedstawicieli szkół ponadgimnazjalnych zostali wybrani uczniowie naszej szkoły Karolina Szymurek i Marcin Radczyk, którzy w imieniu swojej grupy podsumowali warsztaty.

Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie XIV Targów Edukacyjnych w Poznaniu, gdzie uczniowie mieli możliwość zapoznania się z ofertą edukacyjną poznańskich szkół.

W wycieczce uczestniczyli następujący uczniowie:

-         Karolina Szymurek

-         Adam Pomykała

-         Piotr Matuszak

-         Rafał Wesołek

-         Łukasz Marchwicki

-         Karol Sokołowski

-         Szymon Ratajczak

-         Błażej Karaś

-         Tomasz Szymański

-         Marcin Radczyk

-         Marta Wiśniewicz

-         Julita Łagocka

-         Aneta Sikora

-         Żaneta Markowiak

Opiekunami uczniów podczas wycieczki były Sylwia Libelt, Anita Woźniak, Emanuela Kochman – Bazan.

E.K-B

Relacje uczniów

Warsztaty edukacyjne poświęcone postawom wobec kataklizmu wojny przebiegły w bardzo miłej atmosferze. Poznaliśmy bardzo ciekawych ludzi. Bardzo istotną  kwestią jaka została poruszona na zajęciach były uczucia uczestników wojny, Rozmawialiśmy o tym co czuli uczestnicy II wojny światowej i jakie emocje im  towarzyszyły. Obejrzeliśmy fragment filmu „Katyń” oraz „Fotoamator”. Filmy te pokazały nam jak zmieniają się zachowania ludzi w różnych sytuacjach życiowych, i jak mogli postąpić uczestnicy filmu aby zapobiec tragedii. Warsztaty można nazwać niecodzienną lekcją historii. Dlaczego niecodzienną? W szkole podczas 45 minut mówi się tylko o datach, przebiegach wydarzeń, o tym kto dowodził, kto poległ a kto wygrał. Nie ma słowa o tym co czuł żołnierz na froncie a co matka żołnierza, gdy odnajdowała swojego syna na liście poległych na froncie.
Wiedza historyczna jest potrzebna każdemu i każdej z nas po to aby w przyszłości zapobiegać podobnym tragediom – takim jak wojna czy konflikt zbrojny, po to aby umieć dziękować za to że żyjemy w niepodległej Polsce, aby móc zrozumieć naszych wybawców.

Serdecznie dziękujemy nauczycielom, którzy umożliwili nam udział w warsztatach. Są to:

- Pani Emanuela Kochman-Bazan

- Pani Anita Woźniak

- Pani Sylwia Libelt

W przyszłości serdecznie zachęcamy nasze koleżanki i kolegów z ZSZ do udziału w podobnych projektach edukacyjnych .

Uczestnicy piątkowych warsztatów

Opracowała  Karolina Szymurek

 

Projekty